Vasúthobbista

Fejlesszünk iparvágányt úgy, hogy a vasút is profitáljon belőle!

2025. június 21. 23:00 - Olasz Máté

Az iváncsai akkugyár-iparvágány építésének margójára

2025 június 21 és július 13 között, azaz 3 hétig pótlóbuszok közlekednek Pusztaszabolcs és Dunaújváros között a személyszállító vonatok helyett. A lezárás oka nem holmi síncsere, az iváncsai akkugyár vasúti bekötése valósul meg. A fejlesztés során több mint 5 kilométer hosszban épül ki a 40km/h sebességre és 22,5kN tengelyterhelésre engedélyezett iparvágány Adony vasútállomás és az iváncsai ipari terület között. Számos műtárgy létesül, Adony állomás részleges fejlesztése is megtörténik, ideértve a biztosítóberendezést és több kitérőcsoportot is. 

Na de miért olyan fontos ez a fejlesztés? A lényeg nem a projekt miértjében, hanem mikéntjében rejlik, ez az iparvágányépítés kiváló példája az elmúlt évtizedek vasútpolitikájának. A jellemző tendencia az, ha akárhol akármilyen fejlesztés zajlik, az jellemzően a teherforgalmat szolgálja, a személyszállításnak éppen hogy csurran-cseppen valami. Előre leszögezendő, nagyon fontos, és prioritásként kezelendő, hogy egy ilyen óriási ipari létesítmény be legyen kötve a magyar vasúthálózatba. A probléma az, hogy az egész iparvágányberuházás 23 milliárd forintból valósul meg, míg a MÁV pályavasút 2025-ös éves büdzséje 21 milliárd forint, ami egy 7000 kilométeres hálózatra oszlik el. Jogos a felvetés, hogy a felújítás-karbantartás nem hasonlítható egy zöldmezős beruházáshoz, de a két számból jól látható a MÁV brutális alulfinanszírozottsága. Az egész MÁV hálózat nem kap egy évre annyit, mint egy ehhez képest eltörpülő volumenű iparvágány-projekt. 

Az, hogy ebből a 23 milliárdból semmi sem válik a személyszállítás hasznára, az biztos, de a környék földrajzi és hálózati adottságait megfigyelve az egész egy valódi "kihagyott ziccer", vasútfejlesztési szempontból. A jelenleg tervezett vonalvezetéssel egy zsákutcát kapunk (nem is beszélve az adonyi irányváltásról), ami egy megoldásra ad választ: beköti az iváncsai akkugyárat. Lépjünk egyet hátrébb, és nézzük meg, hogy lehet még egy kis fejlesztéssel számottevően javítani a hálózati kapcsolatokat.


vasut_42_felso1_1.jpg

 A jelenlegi tervek

A mostani állapot helyett a következő megoldással nem is kettő, hanem egyszerre négy legyet ütnénk egy csapásra. Az iparvágány közel a tervezett nyomvonal szerint ágazik ki, de nem a jelenlegi fejlesztésben, hanem fővonali műszaki paraméterekkel (120km/h, villamosítva) Adony állomás felől, majd megérkezik Iváncsa település és az akkugyár közötti üres területre. Itt kialakítható egy megfelelő terminál az ipari park kiszolgálásához, ezen felül a személyforgalmi funkciók is helyet kaphatnak, Így Iváncsa nem csak a névlegesen kapna vasútállomást, mivel a mostani megállóhely a puszta közepén aligha nevezhető annak. Ezen felől az új állomás Iváncsán az ipari parkban dolgozók hivatásforgalmát is szolgálhatja, 

ivancsa.jpg

A vasút nyomvonala és a vasútállomás helye Iváncsán

Iváncsától a vasút két irányba vezetne: az egyik észak felé elérné a 40a vasútvonalat és a mai Iváncsa megállóhelynél csatlakozna be. Célszerű lenne a megállóhelyet megszüntetni, és az amúgyis közelebb lévő Beloiannisz irányába áthelyezni a jobb kiszolgálás érdekében. A másik irány észak felől lenne bekötve Pusztaszabolcs állomásba. Ennek az a kétségtelen előnye, hogy ha egyszer megvalósul a V0 (a Budapestet elkerülő teherforgalmi vasútvonal), a 44-es (Székesfehérvár-Pusztaszabolcs) és a 42-es (Pusztaszabolcs-Dunaújváros) vasútvonal is ennek része lesz, a megnövekedett teherforgalomnak pedig nem lesz szüksége költséges és időigényes irányváltásra Pusztaszabolcson, valamint ennek feloldására külön szintű vasúti átvezetésre sem lesz szükség. Az új nyomvonallal el lehet bontani a 42-es vasútvonal jelenlegi, Pusztaszabolcs-Adony szakaszát, a budapesti elővárosi vonatok az új nyomvonalon haladhatnak, a Székesfehérvár-Pusztaszabolcs személyvonatok meg akár Dunaújvárosig is tovább haladhatnak irányváltás és időveszteség nélkül, összekötve Fejér megye két jelentős városát.

vasut_42_felso2_1.jpg

A megoldásomban javasolt nyomvonal

Habár ez a megoldás természetesen költségesebb, de sokkal több problémára a megoldást, mint a zsákutca-iparvágány. Az alábbiak közül a jelenlegi projekt csak az első pontra ad megoldást.

  • Az iváncsai ipari park vasúti kapcsolatot kap
  • Iváncsa és az ipari park jó elhelyezkedésű vasúti személyforgalmi kapcsolatot kap
  • A budapesti elővárosi járatok útvonala rövidül
  • Székesfehérvár és Dunaújváros között elhagyható a személyvonatoknak (új, közvetlen kapcsolat) és a tehervonatoknak (V0-ready)

Ezzel a példával szerettem volna bemutatni, hogy a magyar vasúti hálózatban számos ilyen kiaknázatlan lehetőség rejlik, ahol egy-egy iparvágányprojekt megtoldásával számottevően javítható a vasút helyzete az adott területen úgy, hogy nem csak a teherforgalom, hanem a személyforgalom is profitál belőle egy nagyberuházás összegének a töredékéből.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vasuthobbista.blog.hu/api/trackback/id/tr2418892844

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása