Vasúthobbista

Helyzetjelentés a Bakonyvasútról

2023. december 29. 16:39 - Olasz Máté

Átlagon felüli kilátás, átlagos mellékvonali állaptok

Számomra a 2023-as év egyik legmeghatározóbb vasúti élménye a Győr-Veszpém vasútvonal, imsertebb nevén a Bakonyvasút volt. Számos alkalommal utaztam le Győrből Veszprémbe pusztán az utazás hangulata és a táj miatt, ami baráti beszélgetésekhez több mint ideális környezetet nyújtott. Ezek után joggal merült fel, hogy az év utolsó vonatozását is így ejtsem meg, egyúttal felmérve a nyár óta életbe lépett változásokat, melyek nem sok jót jeleznek előre.

Győr vasútállomás, 12 óra 7 perc. Megérkezünk az aktuális bisztberhiba miatt a Keletiből mindössze 30 perces késéssel befutott Havária Savaria IC-vel a 2-es vágányra, majd futás a 6-os vágányhoz. Csak 6 perc maradt az indulásig. Vonatunk bekészítve vár a helyén, a jegyvizsgáló menesztésre készen vár a peronon. A nyári állaptokhoz képest jelentősen megfogyatkozott a szerelvény.

img_9205.jpgGenerációk találkozása Győr vasútállomáson: modern Stadler Flirt 3 és Bz mellékkocsi...

A régi háromkocsis csörgő + Bdbh + 2 Fecske Bhv vagy 2 Bp összeállítást felváltotta a Dacia + 3 Bzx mellékkocsiból összeállított szerelvény alkalomadtán BDzx börtön Bz-vel kiegészülve a kirándulóforgalom kiszolgálása végett. Ebből nekünk csak 2 Bz mellék jutott. Nem csak a MÁV-START-nál soha nem látott mértékben pusztító járműhiány a változás oka: a pálya egyes szakszokon olyan kritikus állapotban van, hogy a nyár folyamán 5 nap alatt egymás után kétszer siklott ki a vonat Zirc környékén. Valószínűleg a Csörgő 18 tonnás tengelyterhelése is sok lenne neki, ezért mernek csak Daciat kiküldeni. A menetrendváltással a GYSEV-től bérelt Jenbacherek is szépen csendben eltűntek a vonalról.

Időben indulunk, meglepetésünkre a tanítási szünet ellenére tele van a 2 mellékkocsi, alig van szabad hely. A nyári 3 kocsis összeállítás akkor még túlzónak tűnt, de gondoljunk bele, a túraszezonban egy-két nagyobb csoport vagy kiránduló iskolás osztály számára a három Bz mellékkocsi (amiből a vaslóságban kettőt sikerül kiadni)  édeskevés.

Kisebb csalódás ér az út első szakaszán: ahol emlékeim szerint elfogadható volt a pálya, ott a vonat most 50-60-as tempóban döcög, mondjuk a Bézé egy tengelyen sokkal érezhetőbbek a pályahibák, mint a Bhv kocsi fogóvázán. A vonat Veszprémvarsányig jó házzal megy, itt a győri elővárosi fogalom jelentős, a kétóránkénti Győr-Veszprém járatok mellett Győr-Bakonyszentlászló betétjáratok is járnak csúcsidőben közel órás ütemet adva.

img_9213.jpgA győri elővárosi fejlesztésben lenne fantázia, idén egy új vonat is került a menetrendbe. 

A vonal következő, Bakonyban vezető szakasza miatt joggal nevezik Magyaroszág legszebb vasútvonalának. A Cuha-patak völgyében 40-el kanyargó vasút már-már kisvasúti hangulatot idéz, az utat alagutak és viaduktok tarkítják. Ez a szaksz turisztikailag is jelentős forgalommal bír, az Isten háta mögötti, csak túrázók által használt Porva-Csesznek megállóhelyen most is volt érdemi felszálló utas.

img_9235.jpgKisvasúti hangulat a Cuha-völgyben.

Daciánk gyakran nem éri el az amúgy sem túl acélos megendegdett sebességet, hosszú, 20-as lassújelek követik egymást, de van olyan viadukt, ami hosszú ideje 10km/h-ra van lekorlátozva. Ezeknek köszönhetően az idei menetrendben egyes vonatok menetideje pár perccel megnőtt, a mi vonatunk 79 kilométert 2 óra négy perc alatt tesz meg menetrend szerint, ami mindössze 38km/h átlagsebességet jelent. 

img_9253.jpgGyőr-Veszprém személyvonat szerelvénye Veszprém vasútállomáson.

Kicsit lehangoltan, de pontosan érkezünk Veszprém állomásra, de csak a későbbi IC-vel megyünk Pestre, addig egy gyors ebéd a városban. Ez idő alatt van alkalmunk elbeszélgetni és elgondolkozni azon amit láttunk. A többi mellékvonalhoz hasonlóan a lassú, folyamatos és a jelenelgi hozzáállással visszafordíthatatlan pusztulás látszik itt is: egyre több a lassújel, a járműkínálat visszafelé fejlődik, és csak idő kérdése, hogy már a Dacia és a Bézé is sok legyen a pályának. Potenciál viszont van a vonalban: Győrnél és Veszprémnél tovább lehetne fejleszteni az elővárosi szerepet, a turisztikai forgalom már most is jelentős, a két vármegyeszékhely közötti interregionális tengelyt is jól ki lehetne szolgálni, ám ebben az utolsó szegmensben jelenleg busz áll nyerésre menetidőben és gyakoriságban is. A pályát belátható összegből is lehet fejleszteni: fővonali bontott anyagokból (az 1-es vasútvonal felújítása után akad beépíthtő anyag) javítani lehetne a kritikus szakaszok állapotán. Mivel új jármű nem reális, akár Jenbacher motorvonatok közlekedtetésével is jeletősen lehetne növelni a szolgálatási színvonalat. Mivel a Bakonyvasút hozzám közel álló vasútvonal, így ennek a vonalnak  aszemszögéből vizsgáltam meg a mellékvonali helyzetet, de az a szomorú tény az egészben, hogy ezek az állapotok a Bakonyvasút mellett a magyar mellévonalak túlnyomó részére érvényesek, Ez a vonal túlélt már a bezárást, zárták már be részlegesen, nyitották már újra, de ha hagyjuk, hogy lassan enyészeté legyen a többi vicinálissal együtt, az idén bezárt 10 mellékvonal csak a vég kezdete.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vasuthobbista.blog.hu/api/trackback/id/tr2618290889

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.06.10. 21:15:40

Eddig jó. Remélem nem egy egyposztos blog marad! Hajrá!

Olasz Máté 2024.06.14. 17:26:45

@Pályamágus, a sínész: köszi szépen, témák és tötletek bőven vannak, amennyiben időm engedi jönnek az posztok!

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.06.14. 17:50:16

@Olasz Máté: Ez a társaság pedig nagyon jó adatokkal és programokkal szolgálhat:
bakonyvasut.eu
Ha nem lennének, már régen bezárták volna a magasbakonyi vonalat. Ha jól tudom, valamilyen védettséget harcoltak ki, és így a MÁV kénytelen volt tovább üzemeltetni. Megérdemlik az elismerést.

Olasz Máté 2024.07.03. 11:47:22

@Pályamágus, a sínész: kár, hogy nincs minden vonal mögött egy ilyen civilszervezet

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.07.04. 18:11:37

@Olasz Máté: Nem igazán volna mindegyikhez szükség rá. Valójában azokat a vonalakat kell vigyázni, amiknek a gazdaságossága közvélekedés szerint negatív. A többire vigyáz a pénz, vagy az abba vetett hit. Ez elég összetett, mert a jelenlegi pénzügyi vezetés képtelen összerakni az egyes primér kiadásokat, és az azt eredményező szekunder folyamatokat. Képesek spórolni jelentéktelen nagyságrendű kiadásokon, amik már középtávon sokszoros mértékű károsodásokhoz vezetnek. Hogyan lehetnének képesek komplexitásában szemlélni a vasúti hálózatot? Náluk csak részegységek léteznek, és egy adott pillanatban jelentkező költség/bevétel relációban gondolkodnak. Függeltelnül attól, hogy a szerényebb bevételű, vagy akár veszteségesnek látszó vonalak bezárása a fővonalon nagyságrendi bevételcsökkenéshez vezet.
süti beállítások módosítása