Vasúthobbista

Samu ismét feltámadt!

2024. július 03. 11:45 - Olasz Máté

Flirt helyett Ganz motorvonat Gyöngyösre

img_0953.jpg

Június nyolcadika sorban a második MÁV retró hétvégét hozta el a vasútbarátok számára. Ezúttal a magyar járműgyártás igazi unikuma, Samu szogáltatta az attrakciót. Az idén 30 éves járműtípus (igen, mind a három darab!) a magyar vasút szinte minden irányában kipóbálta már magát: Fénykorában Nyíregyháza és Kaposvár felé szolgáltatott, az utóbbi időben a budapesti elővárosban segít be itt-ott, főleg a 71-es vonal forgalmában lehet találkozni vele. Ez a szerencsétlen sors joggal tudtható be a járműtípus hibáinak, a kis darabszám és a kiforratlan konstrukció miatt sosem tölthette be a neki szánt feladatot. A három darab megépült Samuból jelenleg egyedül a 003-as üzemképes, a 001-es 2022-ben közlekedett utoljára, jelenleg javításra vár. 002-es társa hosszú évek óta áll Szolnokon, továbbiakban nem tervezett az üzemeltetése.

Samuval Gyöngyösre

A Ganz utód, Ganz-Hunslet által gyártott csoda június 8-án állt be két oda-vissza fordulóra a Budapest-Gyöngyös között közlekedő Mátra Interrégióra. Számos vasútbaráthoz hasonlóan választásom a délutáni, 15:30-as fordulóra esett. Összeállítás szerint a 003-as motorkocsi és a 011-es vezérlő fogott közre két Bmxz másodosztályú és egy Amxz első osztályú betétkocsit. Ez némileg eltér az eredeti összeállítástól, az utóbbi időben két másodosztályú betétkocsival jár. 

A Samu experience

Koromnál, és lakhelyemnél fogva nem volt még alkalmam Samuzni, így az újdonág erejével hatott rám az eddig csak képeken látott gép belső tere. 

img_0936.jpg

Természetes volt, hogy az első osztályú Amxz betétkocsiban foglaltunk helyet. Az ülőhelykiosztás nálunk nem túl megszokott: a kocsi két végében hatfős fülkék, a közepén a képen látható, a termes és fülkés között fél úton elhelyezkedő kiosztás látható. Szerintem nem ördögtől való ez a megoldás, kapacitásban a "sima" termessel megegyezik, de annál nagyobb privát szférát biztosít. Gondolatkísérlet: Nem lett volna rossz ötlet, ha az új IC+ ARmz (prémium-csendes-első-bisztró stb.) kocsikat is hasonló módon székezik be, legalább a "sima" első osztályú részen. Így lenne egy egységes és megfelelő privát szférát nyújtó első osztály a mostanival szemben. Az ötletet továbbgondolva a prémium szakasz is megoldható lenne hasonló módon, egy középen elhelyezett folyosóval, zárható, kisebb, oldalanként 2-2 fős fülkékkel a jelenlegi 4 főssel szemben, de ez egy másik posztra való téma...

img_0956.jpgA Bmxz mellékkocsi meglepően csak a padlószőnyeg hiányában tér el az első osztálytól, nem igazán érthető, mire gondolhattak itt. Célszerűbb lett volna a tiszta termes elrendezés, mind a kapacitás, mind az egyértelmű szolgáltatási szint elkülönítése céljából.img_0954.jpgA vezérlőkocsi és a motorkocsi termes elrendézsű.

Gyöngyösön

Gyöngyösre tetemes késéssel futott be a szerelvény, vélhetően a villamos berendezések rossz melegtűrése miatt volt elővigyázatósságból lassabb az odaút. Gyöngyösön előlről-hárulról körbe lehetett kattintani a masinát, számos vaútbarát tobzódott a látványban.

img_0958.jpg

img_0943.jpg

Visszafelé is késve futott be Samu. A teljes kocsi vasútbarátoktól volt hangos, érkezés után a Keletiben rövid rituális fotózás következett.

Összegzés

Az út után számomra teljesen érthetővé vált, hogy miért közöségkedvenc Samu: egyrészt az utolsó Ganz (és ezzel magyar fejlesztésű) motorvonat, másrészt egyedi hangulata teszi különlegessé az utazást. Ha 94'-ben nem fullad be a program, lehet ma nem 2G IC-kkel kellene szenvednünk, hanem Samuk forognának az ország távolsági vonatain. Állítólag 6 részes, nemzetkzi fogalomra szánt Samu is a tervezőasztalon volt. Mindenesetre, ha nem is régi fényében, de patinájában Samu továbbra is velünk él.

img_0969.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vasuthobbista.blog.hu/api/trackback/id/tr1018428251

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása