Június nyolcadika sorban a második MÁV retró hétvégét hozta el a vasútbarátok számára. Ezúttal a magyar járműgyártás igazi unikuma, Samu szogáltatta az attrakciót. Az idén 30 éves járműtípus (igen, mind a három darab!) a magyar vasút szinte minden irányában kipóbálta már magát: Fénykorában Nyíregyháza és Kaposvár felé szolgáltatott, az utóbbi időben a budapesti elővárosban segít be itt-ott, főleg a 71-es vonal forgalmában lehet találkozni vele. Ez a szerencsétlen sors joggal tudtható be a járműtípus hibáinak, a kis darabszám és a kiforratlan konstrukció miatt sosem tölthette be a neki szánt feladatot. A három darab megépült Samuból jelenleg egyedül a 003-as üzemképes, a 001-es 2022-ben közlekedett utoljára, jelenleg javításra vár. 002-es társa hosszú évek óta áll Szolnokon, továbbiakban nem tervezett az üzemeltetése.
Samuval Gyöngyösre
A Ganz utód, Ganz-Hunslet által gyártott csoda június 8-án állt be két oda-vissza fordulóra a Budapest-Gyöngyös között közlekedő Mátra Interrégióra. Számos vasútbaráthoz hasonlóan választásom a délutáni, 15:30-as fordulóra esett. Összeállítás szerint a 003-as motorkocsi és a 011-es vezérlő fogott közre két Bmxz másodosztályú és egy Amxz első osztályú betétkocsit. Ez némileg eltér az eredeti összeállítástól, az utóbbi időben két másodosztályú betétkocsival jár.
A Samu experience
Koromnál, és lakhelyemnél fogva nem volt még alkalmam Samuzni, így az újdonág erejével hatott rám az eddig csak képeken látott gép belső tere.
Természetes volt, hogy az első osztályú Amxz betétkocsiban foglaltunk helyet. Az ülőhelykiosztás nálunk nem túl megszokott: a kocsi két végében hatfős fülkék, a közepén a képen látható, a termes és fülkés között fél úton elhelyezkedő kiosztás látható. Szerintem nem ördögtől való ez a megoldás, kapacitásban a "sima" termessel megegyezik, de annál nagyobb privát szférát biztosít. Gondolatkísérlet: Nem lett volna rossz ötlet, ha az új IC+ ARmz (prémium-csendes-első-bisztró stb.) kocsikat is hasonló módon székezik be, legalább a "sima" első osztályú részen. Így lenne egy egységes és megfelelő privát szférát nyújtó első osztály a mostanival szemben. Az ötletet továbbgondolva a prémium szakasz is megoldható lenne hasonló módon, egy középen elhelyezett folyosóval, zárható, kisebb, oldalanként 2-2 fős fülkékkel a jelenlegi 4 főssel szemben, de ez egy másik posztra való téma...
A Bmxz mellékkocsi meglepően csak a padlószőnyeg hiányában tér el az első osztálytól, nem igazán érthető, mire gondolhattak itt. Célszerűbb lett volna a tiszta termes elrendezés, mind a kapacitás, mind az egyértelmű szolgáltatási szint elkülönítése céljából.A vezérlőkocsi és a motorkocsi termes elrendézsű.
Gyöngyösön
Gyöngyösre tetemes késéssel futott be a szerelvény, vélhetően a villamos berendezések rossz melegtűrése miatt volt elővigyázatósságból lassabb az odaút. Gyöngyösön előlről-hárulról körbe lehetett kattintani a masinát, számos vaútbarát tobzódott a látványban.
Visszafelé is késve futott be Samu. A teljes kocsi vasútbarátoktól volt hangos, érkezés után a Keletiben rövid rituális fotózás következett.
Összegzés
Az út után számomra teljesen érthetővé vált, hogy miért közöségkedvenc Samu: egyrészt az utolsó Ganz (és ezzel magyar fejlesztésű) motorvonat, másrészt egyedi hangulata teszi különlegessé az utazást. Ha 94'-ben nem fullad be a program, lehet ma nem 2G IC-kkel kellene szenvednünk, hanem Samuk forognának az ország távolsági vonatain. Állítólag 6 részes, nemzetkzi fogalomra szánt Samu is a tervezőasztalon volt. Mindenesetre, ha nem is régi fényében, de patinájában Samu továbbra is velünk él.