A MÁV-Start idén sem hagyja a vasútbarátokat retró programok néllkül. Az idei retró szezon első hétvégéjének alapját az idén ötven éves (V63-as) 630-as sorozat 50. születésnapja szolgáltatta. Bizony, ezek az igáslovak már fél évszázada koptatják a síneket! A Start hosszú távon számol a Gigantokkal, ráadásul a sorozat jelenleg másodvirágzását éli. A folyamatosan pusztuló V43-asok miatt gyakrabban látni őket Intercity vonatok vonóerejeként.
A nyár első hétvégéjére tervezett program ideje alatt Gigantok lepték el a déli partot. Ezen felül a tavaly kicsinosított, retró fényezésű 056-os Gigant retró szerelvényt húzhatott. A múltídéző szerelvény Retró Balaton IC-ként pendlizett Budapest-Déli és Keszthely között, a régmúlt idők Expresszvonatait megidézve.
A vonatösszeállítás meglehetősen vegyes volt:
Forrás: https://www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/idoutazas-marpedig-lehetseges-retro-vonatokkal
Odafelé a délutáni IC866, vissza az IC861 vitt.
A fél négyes indulás a Déliből sajnos nem jött össze, a déli part még előszezoni menetrendben is zavarérzékeny. Ilyen szempontból jó ötlet volt a főszezon előttre terevzni a programot, se a júliusi forgalom, se az utasmennyiség nem tett volna jót a prgramnak. A szerelvény az indulési idő után 10 perccel futott be, de felszálás előtt kényszerű tolatás következett: az utolsó két kocsi valamelyike megadhatta magát, a Nagypakli és az egyik Poznani helyett két Halberstadtit soroztak be a szerelvény elejre. A Bautzenik és Poznanik finoman sem mondhatók fiatalnak (mintha a 20-44 es kocsik nem lennének matuzsálemek, de azok legalább kaptak egy teljes felújítást a 90-es években), közülük van már csak időszakosan közlekedő jármű is, némelyik a viszonyokhoz képest is leütött állapotban van. Ahogy fotózás közben egy a peronon álló ott dolgozó megfogalmazta: "Nézd már, összekukáztak megint valami szemetet!" - ezzel a mondattal és kedéllyel indultunk el 40 perc késéssel Keszthely felé.
Stokk -2 Halbersadti a Déliben.
Az összeállítás
Az első osztályt az egyik utolsó üzemelő 17-37-es középszámú, Apee kisomfort adta.
8 személyes Bo és 6 személyes Bko fülke - az InterCityk megjelenésével a Bko tényleges előrelépés volt, ma már a szegedi hibidben is lekörözi a Bd.
A programban eredetileg a Máv Rail Tours Retro WRm étkezőkocsija szerepelt, helyette a szintén retró, CAF WRmz töltötte be az étkező szerepét. További, már-már magától érthetődő változás volt, hogy a kocsicsere során 6-os helyett 9-es, illetve két 8-as kocsi közlekedett a vonatban.
Az étkzőkocsi
Az Utasellátó külön retró menüvel készült a hévégére, ezen felül az idén újonnan bejelentett ételeket is ki lehetett próbálni. Odaúton az idén újdonágnak számitó sajttal töltött Jalapeno-ra esett a választás, mely 1490 forintos árával azt ólcsóbb snackekhez tartozik. Az utasellátó étlapjától megszokott, abszolút vállalható minőséget hozza a fogás, azonban mennyiség terén még van hova fejlődni. 3 darab kis Jalapeno paprika érezhetően kevés, célszerűbb lenne nagyobb adagban gonolkodni, még akkor is, ha ez magasabb árral jár. Ettől függetlenül kifejezetten jó választás volt, a forrón szervírozott, olvadó sajttal töltött paprika jól passzol egy frissen csapolt sörhöz. Ideális választás, ha valaki snack ganánt az állomáson vásárolt chipsnél többett fogyasztana.
Ha már Jalapeno: hasonló kategóriábn indul a Nachos tál kétféle salsával és jalapenoval, a laktatóbb nassolást kedvelőknek utóbbi, a kísérletezőbb utasoknak az előbbi fogást tudom ajánlani.
Keszthelyen
A keszthelyi tartózkodás összekocsolódott a Volánusz retró programjával, a retro Ikarus 266 kerszthelyi városnéző kört írt le csatlaakozva a visszainduló szerelvényhez. Jómagam inkább a szerelvény megfordítását figyeltem, illetve szeműgyre vettem Keszthely állomás működését, elmorfondírozva a 10 éve még ide vizionált Keszthely-Hévíz Tram-train ötletén.
Gigntunk jár rá a szerelvényre indulás előtt.
A kis túlzással aaz egész Dunántúlt összekötő Helikon InterRégió nyáron fontos szerepet tölt be a Balaton nyugati felének kiszolgálásában - viszont a járműhiány és a Desirók gyatra rendelkezésre állása miatt egyre gyakrabban pótolják Bz motorkocsikkal.
A győri fürdős Tanúhegy Expressz stokkja, a vonat a Helikon IR mentesítőjeként szolgál, A nyárra felújítás miatt lezárt Bakonyvasút korábbi szerelvényei itt enyhítik a válságos járműhiányt, bár a Posta Bhv és klasszik BDbh mellett a Desiro-s alapvonat a célszerűbb választás.
Naplemente a Déli parton
A visszúton sikerült jobban tartani a mentredet, a naplementés panoráma mellett az étkezőkocsi az egész úton tele volt. Vascsorára egértelmű választás volt a klasszikus Start-burger, illetve a retró hétvége külön menüjéből válaszott piskótatekercs.
Összegzés
Maga a Retró hétvége ötlete örvendedtes dolog, utasvonzó hatása és népszerűsége miatt teljesen érthető, hogy a Start sorra szervezi a hasonló programokat. Ami a vonóerőt illeti, érdekes, hogy a Start a 056-os Gigantot választotta. Habár a mozdony kívülről retró fényzésű, pont a legfiatalabb példány. Ismeretes, hogy a legkorábbi, nullszériás Gigantok már nem üzemelnek, de a legkisebb pályaszámú üzemelő, a 004-es is hasonló fényezést kapott. Emellett a 004-es még klasszikus, ollópatográffal van felszerelve a 056-os félpantogáfja helyett, jobban erősítve a jármű eredeti hangulatát. A kocsik tekintetében egyre jobban látszik, hogy a szerepelő járművek (a közforgalmú járművekhez hasonlóan) egyre nehezebben bírják az üzemet: a Bautzeni kocsik a 135-ösön a Szeged-Békéscsaba pendliben még csak-csak bírják a besegítős, nyugdíjas fordát, de egy komlyabb megterhelést, mondjuk egy hétvégényi IC fordát már nem bírnak, így jön az idulás előtti kényszerű kisorozás. A kocsik hektikus számozásából lehet következtetni, hogy az utolsó pillanatik ment a sakkozás. A "szokásos" műszaki hibák sem maradtak távol, több mosdó sem volt használható. Kérdéses, hogy meddig lesz még hadra fogható Bko vagy Bautzeni kocsi.
Mindenesetre ki kell használni azt, hogy ezek a járművek még velünk vannak, és egész nyáron sorra követik egymást a Retró hétvégék. A következő program sztárja Samu, rövidesen erről is olvasható lesz beszámoló.